کوچ

کوچ

نویسنده ی این وبلاگ ظرفیت نظرات مخالف را دارد.
اما خون آدمی که نظراتش بوی نصیحت بدهد پای خودش است!

آخرین مطالب
چهارشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۷، ۰۵:۳۹ ب.ظ

طبیب 3

تو پست قبل گفتم که علاوه بر داروهای گیاهی که طبیب برایم تجویز کرد تغییر اساسی هم در برنامه غذاییام ایجاد شد. خودم معتقدم که تاثیر این تغییر از داروهایی که مصرف کردم بیشتر بوده. حالا قبل از هر چیز باید یک چیزی را روشن کنم. من نه پزشکم و نه متخصص تغذیه. سال اول دبیرستان کمترین نمرهام زیست بوده و میدانم که هیچ کس در هیچ زمینهای با سرک کشیدن در سایتها و خواندن چهارتا کتاب و صحبت کردن با دو تا آدم متخصص نمیشود. با این حال خودم را بهترین پزشک خودم میدانم، نه به معنی تجویز خودسرانه دارو، به این معنی که هیچ پزشکی به اندازه خودم روز و شب با بدنم سر و کار و از زیر و بمش خبر ندارد و این حق را برای خودم قائلم که بزرگترین سرمایهام، یعنی بدنم، را بدون فکر، کنجکاوی و مطالعه به دستورات این و آن نسپارم. شما هم دارید تجربیات من درباره بدن خودم را میخوانید. شاید اشتراکاتی داشتهباشیم. شاید شما هم ایدههایی داشته باشید. شاید شما هم لازم ببینید که بعضی چیزها را نپذیرید و درش شک کنید.

قبل از هر چیز بگم که پیش از دیدن طبیب هم تغذیه من به لطف داشتن مامان و بابایی که خیلی به سلامت غذایی اهمیت میدهند تقریبا عاری از مواد غذایی کارخانهای بوده. در شهر زندگی میکنیم اما تقریبا مثل مردمان کوهستان غذا میخوریم! در واقع از این نظر پیشاپیش به توصیههای طب سنتی عمل میکردیم.

گفتم که مصرف لبنیاتم تقریبا صفر شده. همان لبنیاتی که تبلیغ میکردند خوردن دو لیوان شیرش لازم است (الان با این گرانی دیگه خجالت میکشند بگویند). طبیب خوردن ماست را برایم ممنوع کرد. شیر دستگاه گوارشم را بهم میریزد. پنیر سر صبح از گلویم پایین نمیرود و غذاهای کشکی را هم زیاد دوست ندارم. به دوغهای کارخانهای هم اعتمادی ندارم. پس صبحانه و همراه غذا چی خورم؟ در هفته چند روز صبحانه عدسی ساده و عسل واقعی، که قبلا از ترس جوش زدن نمیتوانستم  بخورم. کنار غذا سالاد که همیشه عاشقش بودم. گاهی هم فقط فلفل‌دلمه‌ای! میدانم چیزهای دیگری هم میشود خورد اما من وقت فکر کردن و درست کردنش را ندارم.

قبلا هیچی که پیدا نمیکردم برای خوردن دست به دامن تخممرغ میشدم اما حالا سبزیجات بخارپز یا آبپز، گاهی فقط یک سیبزمینی و یک هویج. من بشقاب سبزیجات واقعا دوست دارم. از تماشای رنگی که توی بشقابم درست شده لذت میبرم. ولی میدانم خیلیها علاقهای ندارند. با درست کردن ترکیبی از ادویهها یا پیدا کردن ادویههایی که چندان تو ایران معروف نیستند میتونید طعمهای جدیدی به سبزیجات بدید. و اینکه پای ثابت تمام غذاهای بدون برنج و پاستای من، دوست عزیزم نان برشتهای هست که از آرد چاودار درست میشود. از شما چه پنهان من یک بار حتی تو بشقاب پاستای سبزیجاتم هم خردش کردم! درباره خواص آرد چاودار و دانههای کینوا جست و جو کنید. خیلی از کمبودهای بشقاب غذای ما را میتوانند جبران کنند. در ضمن من تو هر غذای مایعی که گیرم میآید سبوس میریزم.

یک تغییر اساسی دیگر هم میزان مصرف شکر غیرطبیعی بود که همراه چایی و قهوه میخوردم. راستش تو این دو ماه من اصلا قهوه نخوردم و چای هم فقط چند باری که مهمانی رفتم. دمنوشهای ترکیبی طبیب را جایگزین چای و قهوه کردم و حالا معتاد دمنوش شدم و بیشتر از میزان تجویزی هم میخورم! همراهش هم خرما (خوشمزهترین شیرینی!)، انجیر خشک یا عسل.

حالا مصرف پروتئین‌های حیوانی. من از حرفهای طبیب متوجه شدم که مخالف مصرف گوشت نیست اما هیچ تشویقی هم به خوردن گوشت برای جبران کمبود آهنم نکرد، با این شرایطی که حیوانات پرورشداده میشوند و گوشتشان در دسترس قرار میگیره ضررشان از خواصشان بیشتره. روی بعضی از عرقیات و دمنوشها و شربتهایی هم که بهم داد نوشته بود خونساز و برای کمبود آهن که مسلما همه گیاهی بودند. من خیلی به مخصوصا گوشت قرمز میل دارم و تصمیمی هم دست کم فعلا برای گیاهخوار شدن ندارم اما هرچقدر موقع خوردن غذای گوشتی لذت میبرم بعد موقع هضمش اذیت میشوم، احساس سنگینی که هیچ وقت بعد خوردن غذاهای غیر گوشتی ندارم. همین باعث میشود از خودم بپرسم درسته که گوشت منبع غذایی اصلی آهنه اما آیا بدن من توان جذب آهن از گوشت را داره؟ من واقعا امید چندانی نداشتم که با داروهای گیاهی طبیب و بدون مصرف قرص آهن کمبود آهنم که گفته میشود بیشتر زنان دچارش هستند و چارهای جز مصرف قرص ندارند، درمان بشود. اما دیدیم که شد، آن هم بدون مصرف گوشت قرمز که گفته میشود از اولین عوارض حذفش کمبود آهن است. حذف گوشت باعث میشود از دور خوردن غذاهای تکراری خارج بشویم. جست و جو کنیم ببینیم مردم دنیا چه چیزهای دیگه ای میخورند و به جای این که گیاهخوارها را آدمهای کم‌عقلی بدانیم از دستورات غذاییشان، که اتفاقا از غذاهای گوشتی کمتر متنوع نیست، ایده بگیریم. باعث میشود به حبوبات با این همه خواص بیشتر توجه کنیم و کلا در آشپزی خلاقتر بشویم. یادمان هم باشد که همان جور که متوجه تفاوت میان گوشتها میشویم و تلاش می کنیم گوشت خوب بخریم، باید بدانیم که حبوبات و سبزیجات هم خوب و بد و خوشمزه و مرغوب و خوش پخت و دیرپز و ... دارند و باید مواد غذایی خوب خرید، از هر نوعش.

و نکته آخر و مهم مصرف فراوان اما معین، به تجویز طبیب، مغزیجات که قبلا در برنامه غذاییم خبری از آنها نبود، به عنوان میان وعده که باعث میشود گرسنگی فشار نیاورد و میزان غذایی که برای وعدههای اصلی میخورم هم کمتر بشود. خواص مغزیجات هم که فکر کنم از کسی پوشیده نیست. از طرف دیگه چون طبیب توصیه کرده بود بعضی داروها را با میوه یا آب میوه بخورم فراموش نمی کنم که در روز چند واحد میوه بخورم.

پست‌های طبیب ادامه دارد...

 

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۰۹
آیبک

نظرات  (۵)

اوهوم، چقد خوب.. :-)
اره لبنیات کلا طبعش سرده، و هر چی مصرفش کم بشه بهتره،،، جایگزین ویتامین ها و مواد معدنی موجود در لبنیات هم راحت با چیزای دیگه قابل جایگزینیه. 
جایگزینی آهن رو با پختن غذاهای آبکی توی قابلمه چدنی تست کن. بهترین حالت جذبه (قابلمه چدن قدیمیا، نه این جدیدا)
و میگن در روز، فقط یه نوع میوه خورده بشه ، بهتره


پاسخ:
خونه از این چدنی ها داریم و زیاد استفاده می کنیم اما خودم ندارم.
میگن ها رو ول کن :))
من مثل شما اینقدر واقف نیستم اما به صورت ناخودآگاه وقتی تمایلی به خوردن یک چیزی ندارم بعدا ثابت میشه که برام ضرر داشته.
موافقم تغییر عادت های غذایی نشاط بخش، دوست گیاهخواری دارم و مدتی امتحانی غذاهای به سبک گیاهی می خوردیم و خیلی خیلی راضی بودم، اگرچه لذت گوشت کباب رو انکار نمی کنم، اما لذت خوردن غذاهای گیاهی برام بیشتر بود حتی من دچار این وسوسه کرد که کلا گیاه خوار بشم، ولی میدونم هیچ وقت نمی تونم تو هیچ"مطلق" و"کلا" باقی بمونم. بهرحال تجربه متفاوتی بود. سبزی های کوهی که به غذا اضافه میشن هم خیلی مفیدن و کمتر دیدم مردم استفاده کنند. خوندن هر دو پست برام مفید بود ممنونم. 
پاسخ:
منم نمی شه گفت به چیزی واقفم فقط به بدنم گوش میدم. منم تا وقتی که بدنم گوشت بطلبه بهش می رسونم.

وقتی پست شما رو خوندم با خودم گفتم چقدر عالی من فقط به بدنم گوش می کنم و هیچ وقت بیش از این بهش اهمیت ندادم که در مورد خواص مواد خوراکی اطلاعات داشته باشم و یا پیگیر کسی باشم که بشه بهش اعتماد کرد برای درمان. پس بایستی بیشتر اهمیت بدم، چقدر کار این خانم عالیه! و چقدر خوب به نیاز بدنش به سلامتی "واقف" هست. :)

پاسخ:
عه پس با جوابی که به کامنت قبلیت دادم همه چیو خراب کردم :)))
ولی خب به نظر من درستش اینه که هم مطالعه و پرس و جو کنی هم فراموش نکنی که این بدن منه با ویژگی های منحصر به خودش. قرار نیست هر چیزی که برای حتی خیلی ها جواب میده لزوما برای من هم جواب بده.

نه خراب نشد، هنوزم تو ذهنم شما ملکه سلامتی هستید:)) 
ممنونم از نکته ای که گفتید بهش دقت می کنم🙏

پاسخ:
اوه ملکه سلامتی! :))
«میگن» های من با «میگن» های بقیه فرق داره :-))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی